sunnuntai 15. huhtikuuta 2018

Tammikuinen loma Dublinissa

Vihdoinkin kevätauringon häikäistessä ikkunasta saan kirjoitettua teille meidän tammikuisesta matkasta. Vuoden ensimmäinen lomamme oli Dublinissa 10.-14.1.2018. Varasimme lentoliput ja hotellit heti Teneriffalta tulon jälkeen joulukuussa. Tällä kertaa emme bonganneet niin hyviä alelippuja kuin vuosi sitten Lontooseen. Siitäkin huolimatta valitsimme kohteeksi Dublinin ja päätimme lähteä reissuun.

Lensimme Finnairilla Helsingistä Dubliniin. Lento kesti kolmisen tuntia. Tosin parin tunnin aikaero toi meille päivään lisäaikaa. Lentokentältä keskustaan menimme Aircoachin bussilla, johon olimme ostaneet etukäteen netistä sekä meno- että paluuliput. Pääsimme bussilla helposti ja vaivattomasti terminaalin ovelta lähes hotellimme oven eteen eli meille tämä kulkutapa sopi hyvin.

Majoituimme Dublinissa Holiday Inn Express Dublin City Centerissä. Huoneestamme oli näkymä O'Connell Street Upper -kadulle eli hotelli sijaitsi lähes ytimessä. Hotelli on uudehko ja aamupala englantilaishenkinen. Plussaa kohtuullisesta hintatasosta. Emme ole hotelliketjujen orjia, mutta olemme huomanneet, että joidenkin ketjuhotellien jäsenyydestä on myös hinnoissa hyötyä (Holiday Inn on yksi näistä).

Dublin teki meihin vaikutuksen sopusuhtaisuudellaan. Ihan kuin olisi tullut pikku-Lontooseen. Suurkaupungin tuntua, mutta kuitenkin lähes kaikki oli lähekkäin ja helposti saatavilla.

Ensimmäinen vierailukohteemme oli St Michan's church. Kirkkoon pääsee ilmaiseksi tutustumaan, mutta sen sijaan kirkon alla sijaitseviin kryptiin pääsemiseksi pitää maksaa pääsymaksu. Kryptat olivat näkemisen arvoinen paikka, kierros nopea ja kattava. Opas oli siis mukana, sillä ilman opasta kirkon alle ei ole asiaa. Ahtaanpaikankammoisille pieni varoituksen sana kryptaan johtavasta luukusta, joka on hyvin pieni ja ahdasta ja sen kautta laskeutuu portaat lähes pystysuunnassa alaspäin.

Kyllä, juuri tuollainen luukku, josta menimme sisälle.

Toisena päivänä meidän pääkohde oli Trinity College, Book of Kells ja sen yhteydessä oleva vanha kirjasto. Olimme ostaneet liput etukäteen netistä, mikä tarkoitti että olimme sidottuja saapumaan paikalle valitsemanamme aikana.

Book of Kells on yli tuhat vuotta vanha upeasti kuvitettu kirja, jota pääsimme ihastelemaan lasivitriinistä. Kirja ei ollut kuvauskohde, mutta vanhassa kirjastossa sen sijaan sai kuvata ja VAU! Todella upea ja näkemisen arvoinen paikka tämä kirjasto!

Kävimme myös Irlannin arkeologisessa museosta ja kansallisgalleriassa. Alla oleva kuva on arkeologisesta museosta, jossa ei niin yllättäen insinöörimäisesti kiinnitin huomion rakennuksen kauniiseen kattoristikkoon. Molempiin kohteisiin on ilmainen sisäänpääsy.

Keskustassa on myös St Stephen's Green puisto, jonka läpi pyörähdimme. Valtavan iso Phoenix park, ja sen yhteydessä oleva Dublin Zoo, on hieman ydinkeskustan ulkopuolella. Sielläkin meidän piti käydä, mutta päätimme jättää käynnin väliin, koska ennustettiin sille päivälle rankkasadetta. Lopulta ei juurikaan satanut. Noh, jäipä jotain nähtävää seuraavallekin reissulle. St Stephen's Green puisto muistuttaa ikäänkuin Lontoon Hyde parkkia pienoiskoossa.

Puolen pennin silta yhdistää keskustan kahta eri puolta. Useampi muukin silta siinä on, mutta puolen pennin silta on tunnelmallinen ja ehdottomasti matkalla testattava. Silta avattiin vuonna 1816, ja sadan vuoden ajan kävelijöiden tuli maksaa puolen pennin (half penny) tullimaksu joen ylittämisestä.

Matkalla ehdimme myös shoppailla ja tehdä pieniä hankintoja. Mieheni ihastui Chapters Bookstore kirjakauppaan, jossa kieltämättä oli kattava valikoima niin uusia kuin käytettyjä kirjoja ja edulliset hinnat. Kävimme myös elokuvissa (Savoy Cinema, joka sijaitsi hotellimme lähellä), kun satuimme bongaamaan molemmille sopivat leffat, jotka menivät samaan aikaan eri saleissa. Minä näin ennen Suomen ensi-iltaa The Greatest Showman - ihastuin! Dublinin keskustassa on helppoa liikkua kävellen, vaikka julkista liikennettäkin toki löytyy bussien ja ratikan muodossa. Keskusta on melko selväpiirteinen ja helppo hahmottaa. Sää Dublinissa oli matkamme aikana pääosin pilvinen, mutta sateeton.

Matkalla söimme ruokia laidasta laitaan. Pari kertaa maistoimme paikallista erikoisuutta eli Traditional Irish Stew, mikä on lampaasta valmistettu lihakeitto. Ihan ok.

Myös burgereita tuli testattua. Suositus Bobo's Burgersille.

Samoin Fish and Chips!

Ja irkkubaarin aito tunnelma koettua! Murray's Bar, jossa elävää musiikkia joka ilta. Ensimmäistä kertaa ikinä näin tuolla varauslapun baaritiskipaikasta. Todellakin suosittelen paikan varaamista (vaikka ihan pöydästäkin), sillä Murray's Bar on tosi suosittu ruokailu- ja illanistujaispaikka.

Kotiinlähtöpäivänä nautimme sushista.

Viimeisen yön vietimme lentokentän vieressä Maldron Hotel Dublin Airport hotellissa. Paluulentomme lähti sunnuntaina niin aikaisin, että koimme paremmaksi ideaksi tulla lähelle kenttää jo illalla. Päivälennoissa on se hyvä puoli, että kotiinpaluu ei jää ihan niin myöhäiseksi.

Matka oli mukava aloitus vuodelle ja tykkäsin palata matkatunnelmiin vielä kuvien ja tekstin myötä. Eikä tässä vielä kaikki: kirjoitan oman merkinnä päiväreissusta, jonka teimme samalla matkalla Irlannin länsirannikolle ja Cliffs of Moherille. Uskomaton paikka, joka ehdottomasti ansaitsee oman merkinnän.